نقش پنبه در مراقبت های بهداشتی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه نقش پنبه در مراقبت های بهداشتی تعداد کلمات: 707

پنبه محصولی بهداشتی است که مردم سال‌هاست از آن استفاده می‌کنند. درگذشته پنبه در کشور هندوستان پرورش داده می‌شده و اصالت این گیاه به آفریقا و هند برمی‌گردد. از پنبه بهداشتی در خانه، آرایشگاه، درمانگاه و... استفاده می‌شود. بافت پنبه سلولزی است و از آن برای تولید انواع لباس‌ها و برخی محصولات جانبی دیگر مانند گوش پاک‌کن، نوار بهداشتی، پد الکلی، زیرانداز بیمار و... نیز استفاده می‌شود. به این نکته توجه داشته باشید که گاهی اوقات ممکن است در ساخت انواع پنبه ناخالصی‌هایی وجود داشته باشد اما پنبه بهداشتی از الیاف ۱۰۰ درصد طبیعی تولیدشده و هیچ‌گونه مواد شیمیایی در آن استفاده نمی‌شود. در ادامه مقاله اهمیت تجهیزات پزشکی و نقش محصولات پنبه‌ای در مراقبت‌های بهداشتی را بررسی خواهیم کرد بنابراین تا انتها با ما همراه باشید.

تاریخچه کاربرد پنبه در پزشکی
قدمت استفاده از پنبه در پزشکی به قرون وسطی برمی‌گردد. در آن زمان با استفاده از پنبه، پدهایی می‌ساختند و آن‌ها را روی زخم‌های پانسمان شده قرار می‌دادند، یا از پنبه برای محافظت از سوختگی‌ها و تاول‌های بدن استفاده می‌کردند، یا اینکه از آن به‌عنوان یک «لوله تخلیه» برای باز نگه‌داشتن لبه‌های زخم‌ها بهره می‌بردند.
 

انواع پنبه بهداشتی

  • پنبه استریل: پنبه‌های بهداشتی استریل برای مواردی مثل پانسمان زخم‌های باز مناسب‌اند. استریل بودن این محصول باعث جلوگیری از عفونت زخم می‌شوند.
  • پنبه غیر استریل: از پنبه‌های غیر استریل در موارد غیر پزشکی مانند آرایشگاه‌ها، تمیز کردن سطوح طلا و نقره و استفاده‌های خانگی استفاده می‌شود.
  • پنبه هیدروفیل: پنبه هیدروفیل به‌طور طبیعی از گیاهان تولیدشده و قدرت جذب بسیار بالایی دارد و می‌تواند آب و رطوبت را در خود نگه دارد. این نوع پنبه‌ها قابلیت جذب بالای مایعات را دارند و در تولید آن‌ها از مواد شیمیایی استفاده نشده به همین دلیل بر روی پوست حساسیت ایجاد نمی‌کنند و در حوزه‌های پزشکی، آرایشی و بهداشتی کاربرد بسیار زیادی دارند.

 

کاربرد پنبه در حوزه پزشکی
پنبه معمولاً در یکی از چهار زمینه زیر در حوزه پزشکی استفاده می‌شود.

  • محصولات غیر قابل کشت: محصولاتی پنبه‌ای شامل پانسمان‌ها،انواع باندها، پدها، دستکش‌ها، ماسک‌های صورت و روپوش‌های پزشکی و... از این نوع به شمار می‌آیند.
  • محصولات قابل کشت: از این محصولات در قسمت‌های داخلی بدن استفاده می‌شوند؛ از جمله آن‌ها می‌توان به تامپون ها اشاره کرد.
  • محصولات خارج از بدن:  محصولاتی که در طول عمل‌های جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • محصولات بهداشتی: آن دسته از محصولات پنبه‌ای که برای تمیز نگه‌داشتن بدن به کار می‌روند. مثل دستمال‌های مرطوب بچه‌گانه، پوشک‌های بچه، پدهای بهداشتی زنانه و دستمال‌های مختص ضدعفونی در این دسته قرار می‌گیرند.

کاربرد پنبه بهداشتی و پزشکی
پنبه از زمانی که برای اولین بار در عرصه پزشکی مورد استفاده قرار گرفت تا امروز مسیری طولانی را طی کرده است. امروزه پنبه از در کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها و... استفاده می‌شود و در بین بی‌خطرترین الیاف جهان قرار دارد. ثابت شده که پنبه در هر دو فرم جاذب و غیر جاذب، جزء یکی از ابزارهای مؤثر برای درمان و محافظت از سلامت بیماران است.
 

انواع محصولات پنبه‌ای بهداشتی


کالاهای بهداشتی، تاثیر زیادی روی سلامتی بدن داشته و همچنین انواع محصولات بهداشتی تماس مستقیمی با پوست بدن دارند، بنابراین انتخاب محصولات بهداشتی باکیفیت و ضد حساسیت برای حفظ سلامتی پوست و بدن حائز اهمیت است. این موضوع در پوشک بچه و پوشینه بزرگسالان نیز از اهمیت خاصی برخوردار است، چراکه در تماس مستقیم با پوست قرار دارد. سلولز موجود در ترکیبات محصولات بهداشتی، با خاصیت ضدالتهاب و حساسیت برای پوست و قابلیت تجزیه‌پذیری برای حفظ محیط زیست، گزینه فوق‌العاده مناسبی برای تهیه کالاهای بهداشتی خواهد بود. اگر بخواهیم تعدادی از محصولاتی که در آن از پنبه بهداشتی استفاده‌شده را نام ببریم می‌توانیم به پوشک بچه، دستمال توالت، پوشینه بزرگسالان، نوار بهداشتی بانوان و... اشاره‌کنیم.

کلام آخر
محصولات بهداشتی سلولزی، علاوه بر حفظ محیط زیست فواید بسیاری نیز برای پوست و سلامتی بدن دارند. برای رعایت بهداشت فردی، استفاده از محصولات بهداشتی سلولز دار امری ضروریست. همچنین، کالاهای بهداشتی سلولزی، یکی از پرمصرف‌ترین محصولات مصرفی به شمار می‌رود. با تهیه دستمال کاغذی، نوار بهداشتی و دیگر کالاهای بهداشتی باکیفیت و استاندارد، سلامتی و تندرستی خود را تضمین می‌کنید. در این مقاله، سعی کردیم تا شما را با مفهوم سلولز، کاربرد آن در صنایع مختلف و اهمیت استفاده از محصولات بهداشتی سلولزی، آشنا کنیم. امیدواریم پس از خواندن این مقاله، با اهمیت تجهیزات پزشکی و نقش محصولات پنبه‌ای در مراقبت‌های بهداشتی آشنا شده باشید.