درمان فشارخون با طب سنتی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه درمان فشارخون با طب سنتی تعداد کلمات: 1463

برای درمان فشارخون در طب سنتی راهکارهای مفیدی ارائه شده است. طبق نظر پزشکان طب سنتی، این بیماری ارتباط مستقیمی با یکی از اعضا بدن داشته و اگر دلیل آن از بین برود بیماری فشارخون نیز درمان می‌شود. از این رو بالارفتن فشارخون به دلیل گرفتگی عروق مغز، کبد، قلب، معده، کلیه و روده‌ها اتفاق می‌افتد و بیماری‌هایی مانند دیابت، تیروئید نیز باعث پرفشاری خون می‌شوند. اگر علت اصلی بیماری برطرف شود، به درمان سریع‌تر آن کمک بسیاری می‌کند. در ادامه این مقاله در سایت تامین شو درمان‌های مختلف فشارخون در طب سنتی را بررسی خواهیم کرد.

فشارخون چیست؟

فشارخون مشکلی رایج بین افراد از هجده سال به بالا در سراسر جهان بوده و مدیریت و پیشگیری از آن یکی از چالش‌های بزرگ در حوزه سلامت عمومی در اکثر کشورها به شمار می‌رود. اگر فشارخون متعادل نگه داشته شود بسیاری از بیماری‌های قلبی، مغزی و عروقی در افراد کاهش میابد. باید بگوییم که فشارخون در حقیقت نیرویی است که خون در زمان عبور از رگ‌ها به دیواره آنها وارد می‌کند. اگر فشار فردی در حالت استراحت پیوسته بالاتر از ۹۰/۱۴۰ میلی‌متر جیوه باشد می‌گوییم فرد به فشارخون مبتلا شده است. تا به امروز موارد زیادی که رعایت نکردنشان باعث ایجاد این بیماری می‌شود شناسایی شده و اگر بخواهیم تعداد زیادی از این موارد را نام ببریم می‌توانیم به شیوه زندگی کم تحرک، مصرف بیش از حد نمک، کمبود ویتامین دی، کمبود پتاسیوم، مصرف سیگار و... اشاره کنیم. 

انواع فشارخون

  • فشارخون که به غول خطرناک بی سروصدا معروف است، انواع مختلفی دارد که در ادامه به بررسی انواع فشارخون خواهیم پرداخت:
  • فشارخون پایین: فشار سیستولیک کمتر از ۹۰ میلی‌متر جیوه 
  • فشارخون پیش از رسیدن به حد بالا: فشارخون سیستولیک ۱۲۰ تا ۱۳۹ میلی‌متر یا فشارخون دیاستولیک ۸۰ تا ۸۹ میلی‌متر جیوه
  • مرحله ۱ افزایش فشارخون: فشارخون سیستولیک ۱۴۰ تا ۱۵۹ میلی‌متر جیوه یا فشارخون دیاستولیک ۹۰ تا ۹۹ میلی‌متر جیوه که هر دو به‌صورت دائمی باشند.
  • مرحله ۲ افزایش فشارخون: فشارخون سیستولیک ۱۶۰ تا ۱۷۹ میلی‌متر جیوه یا فشارخون سیستولیک ۱۰۰ تا ۱۰۹ میلی‌متر جیوه یا بیشتر که هر دو به‌صورت دائمی باشند.
  • مرحله ۳ افزایش فشارخون: فشارخون سیستولیک ۱۸۰ میلی‌متر جیوه یا بیشتر یا فشارخون سیستولیک ۱۱۰ میلی‌متر جیوه یا بیشتر که هر دو به‌صورت دائمی باشند.

توصیه‌های غذایی در طب سنتی برای کاهش فشارخون

به تمام افرادی که به بیماری فشارخون مبتلا هستند توصیه می‌شود وعده ناهارشان را رفته‌رفته کم و حذف کنند. اما وعده شام را میل کنند و بهترین زمانی که برای این کار توصیه می‌شود هنگام غروب است. مصرف نمک یا هر مواد غذایی که نمک زیادی در آن وجود دارد مانند، انواع ترشی شور، زیتون شور، چیپس، پفک، کنسروها، سس‌ها و.. را به حداقل برسانید. توصیه می‌شود از غذای پرچرب و دیرهضم اجتناب کرده و به جای آنها از غذاهای کباب شده استفاده کنید. همیشه قبل از غذا، خوردن میوه و سبزیجات خام فراموش نشود. سعی کنید در طول روز بیشتر از غذاهایی که سرشار از منیزیم هستند مانند موز، آلو، زردآلو، کدو، سیب‌زمینی، سیر، غلات سبوس‌دار، دانه‌های دریایی، آجیل، شیر، اسفناج، کلم بروکلی، بادام‌زمینی، سیب‌زمینی و نان سبوس‌دار و.. تغذیه کنید. از خوردن کله‌پاچه و مصرف زیاد گوشت قرمز بپرهیزید و سعی کنید تا جایی که امکان دارد خوردن چای، نسکافه، قهوه، نوشابه را به حداقل برسانید چراکه کافئین باعث افزایش ضربان قلب و افزایش موقت فشارخون شما خواهد شد.

گیاهان دارویی در طب سنتی برای کاهش فشارخون

 

گیاهان دارویی متفاوتی برای درمان خانگی فشارخون بالا وجود دارد که خواص مفید آنها اثرات مثبتی بر بهبود فشارخون خواهد گذاشت اما این نکته را در نظر داشته باشید که باید بدانید از چه گیاهی و به چه مقدار باید استفاده کرد در ادامه اطلاعات مفیدی در این مورد را در اختیار شما خواهیم گذاشت.

تخم کتان

تخم کتان در برابر بیماری‌های قلبی عروقی ناشی از آترواسکلروز از شما محافظت می‌کند و این عمل با سه مکانیسم افزایندۀ تحمل گلوکز، کاهندۀ کلسترول سرم خون و خاصیت آنتی‌اکسیدانی انجام می‌پذیرد.

سیر

مصرف سیر خام به تمام افرادی که از فشارخون رنج می‌برند توصیه می‌شود. سیر پخته یا سیرترشی هم مفید است اما خاصیت کمتری دارد. اگران نگران بوی سیر هستید می‌توانید پس از خوردن آن از لیموترش استفاده کنید.

دارچین

می‌توانید از دارچین در غذاهای مختلف استفاده کنید. تحقیقات جدید ثابت کرده افرادی که به طور هم‌زمان هم از فشارخون و هم از دیابت(قند خون بالا که با دستگاه تست قند خون و آزمایش مشخص میشود) رنج می‌برند سعی کنند حتماً مصرف روزانه دارچین را در رژیم غذای خود جای دهند.

زالزالک

این ماده مغذی در طب سنتی چینی به‌عنوان داروی گیاهی جهت درمان پرفشاری خون بسیار توصیه‌شده است. زالزالک به‌صورت قرص، محلول، عصاره و دم‌نوش قابل مصرف بوده و برای جلوگیری از لخته شدن خون نیز مناسب است.

کرفس

سال‌های سال است که در طب سنتی چینی مصرف کرفس و تخم کرفس برای درمان فشارخون توصیه شده است علاوه بر اینها می‌توانید از آب کرفس نیز استفاده کنید.

 گیاه پنجه گربه 

بر اساس پژوهش‌هایی که اخیراً انجام شده این گیاه برای درمان مشکلات عصبی و فشارخون بسیار مناسب است. مکانیسم تأثیرگذاری این گیاه به این صورت است که کانال‌های کلسیمی و سلول‌ها را درگیر کرده و باعث کاهش فشارخون می‌شود.

انگشتانه

محققین دانشگاه میشیگان پی بردند، دیگوکسین عنصر مؤثر موجود در گیاه انگشتانه می‌تواند مکانیسم حفاظتی بدن را در برابر فشارخون و نارسایی قلبی به‌صورت چشمگیری بالا ببرد.

چای ترش

یکی دیگر از گیاهان مفید که در طب سنتی مطالعات زیادی روی آن انجام شده چای ترش است. در جای‌جای دنیا از برگ و گل و تاج این گیاه برای مصارف دارویی زیادی استفاده می‌شود و برای فشارخون بسیار مفید است. 

کنترل فشارخون با دم‌نوش‌های گیاهی

بسیاری از گیاهان دارویی، می‌توانند در لحظه فشارخون را به طور چشمگیری کاهش دهند که در زیر تعدادی از آنها را نام بردیم:

  • اسطوخودوس
  • پونه کوهی
  • سنبل‌الطیب
  • گیاه قاصدک
  • چای ترش
  • گل ساعتی
  • گیاه دم‌اسبی
توصیه‌های طب سنتی برای افراد سالم

طب سنتی برای افرادی که به بیماری فشارخون مبتلا نیستند توصیه‌هایی دارد که با رعایت آنها هیچگاه به فشارخون مبتلا نخواهید شد. در هر وعده غذایی از حجم غذای مصرفی خود بکاهید و از مصرف زیاد گوشت گاو، غذا‌های کنسروی، انواع سس‌ها، لازانیا و ماکارونی و… بپرهیزید. سعی کنید مصرف میوه سبزی را بالا ببرید و با شکم پر اصلاً به رخت خواب نروید. در طول روز وقتی را به انجام ورزش های ملایم اختصاص دهید و اگر فعالیت بدنی سنگین ندارید از اغذیۀ لطیف مانند گوشت مرغ، گوشت گوسفند، سالاد کاهو و… استفاده کنید.

میوه‌های پایین آورنده فشارخون

میوه‌های مختلفی برای تنظیم و کاهش فشارخون وجود دارد. از بهترین میوه‌های کاهنده فشارخون می‌توان به موز، کیوی، گریپ ‌فروت و انواع توت اشاره کرد. یک عدد موز ۴۲۲ گرم پتاسیم برای تنظیم فشارخون دارد. پتاسیم اثرات سدیم را کاهش داده و تنش دیواره رگ‎های خونی را رفع می‌کند. مصرف روزانه ۴۷۰۰ میلی‎گرم پتاسیم برای بدن بسیار مفید است. به این نکته توجه کنید که آووکادو، طالبی و خربزه نیز سرشار از پتاسیم هستند. توت فرنگی و بلوبری ترکیبات آنتی‎اکسیدانی به نام آنتوسیانین دارند. محققان طی مطالعه، برای بررسی روند درمان فشارخون بالا، روزانه به ۳۴۰۰۰ بیمار ۱۰ عدد توت فرنگی دادند و در آخر بعد از یک ماه متوجه کاهش ۸ درصدی فشار خون در آنها شدند. شما می‌توانید با میوه‌های مختلف انواع دسرها و اسموتی‌ها را درست کرده و نوش جان کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

بیماری فشارخون معمولاً هیچ علائم و نشانه‎ هشداردهنده‌ای ندارد و بسیاری از افراد متوجه نمی‌شوند که به آن مبتلا هستند؛ بنابراین پزشکان در ویزیت‎های معمول، ابتدا به سراغ اندازه‎گیری فشارخون شما می‌روند. اگر سن شما ۱۸ سال به بالاست و سابقه خانوادگی این بیماری را دارید، با مراجعه به پزشک به ‎صورت منظم وضعیت فشارخون خود را بررسی کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که میزان فشارخون در هر دو بازو یکسان نیست و عدد بالاتر به عنوان فشار معمول شما در نظر گرفته خواهد شد. اگر با علائمی مانند سرگیجه، عدم تعادل و برافروختگی که از نشانه‌های فشارخون بالا هستند روبه‌رو شدید با پزشک صحبت کنید و در صورت نیاز، یک دستگاه فشارسنج تهیه کنید تا به طور مرتب از وضعیت بدنی خود آگاه باشید.

 عوارض ناشی از‌ فشار خون بالا

حمله قلبی، سکته مغزی، نارسایی‌ کلیه، آسیب چشمی، نارسایی احتقانی قلب و ورم‌ ریه و مشکل بینایی از عوارض ناشی از فشار خون بالا به شمار میروند. به گفته دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، هرچه فشارخون فرد بالاتر باشد، میزان امید به زندگی در آن به نسبت پایین‌تر خواهد بود.

کلام آخر

در این مقاله به شناخت فشارخون، عوارض ناشی از‌ فشار خون بالا و پیشگیری و درمان فشارخون در طب سنتی پرداختیم. بیماری فشارخون مشکلات جدی در زمینه سلامتی افراد به وجود میاورد. پس لازم است با حفظ سبک زندگی سالم و توصیه‌های پزشک، میزان فشارخون خود را در شرایط طبیعی و خوب نگه دارید. توصیه می‌شود با انجام منظم آزمایش‌ آگاهی لازم را نسبت به شرایط خود داشته باشید. اگر تجربه‌ای در مورد مشکلات بالا یا پایین رفتن فشارخون داشتید خوشحال خواهیم شد که از تجربیات شما مطلع شویم و به سؤالاتی که ممکن است در مورد انواع دستگاه‌های فشارسنج برایتان به وجود آید پاسخ دهیم و به شما در این زمینه کمک کنیم.